CTB.nlNieuws en blogsSales integreren in je ERP-systeem: moet je dat wel willen?

Sales integreren in je ERP-systeem: moet je dat wel willen?

Sales integreren in je ERP-systeem: moet je dat wel willen?

‘Bedrijven hebben vaak een systeem voor hun financiële administratie (ERP) en daarnaast een aparte CRM-applicatie. En in wezen is het best vreemd dat je dit niet integreert, zodat je efficiënter, effectiever en op een ander niveau met elkaar kunt gaan samenwerken. ‘Dat zegt Rob Gasseling, accountmanager bij CTB.’ Uiteraard doen bedrijven dit niet zomaar, want als je vanuit je ERP-systeem een geavanceerde oplossing verwacht die precies past bij jouw specifieke bedrijfsdoelstellingen, dan vraagt dat om een slimme integratie. Een voorbeeld: bij veel van onze opdrachtgevers, grote bedrijven in de technische en bouwsector, is het gebruikelijk om het verkoopproces in fases op te knippen. Op die manier wil men per fase goed kunnen beoordelen of de risico’s die met een bepaalde opdracht gepaard gaan überhaupt wel aanvaardbaar zijn. Soms beslist men op basis daarvan om überhaupt niet in te tekenen in een tendertraject. Dit soort specifieke informatie is vaak niet in een ERP-systeem aanwezig en dat alleen al zou een reden kunnen zijn om met Microsoft Dynamics te gaan werken.’

Nog meer voorbeelden

‘Andere voorbeelden van een strategische bedrijfsdoelstelling zouden kunnen zijn: de wens om een directe integratie met je marketing- en campagnemanagement te realiseren. Die mogelijkheid vind je in een ERP-oplossing vaak niet terug. In zo’n proces hebben leads en commerciële contacten immers geen functie. Dus als je strategische marketing nu nét een heel belangrijk onderwerp vindt binnen jouw bedrijf, dan heb je daar al snel een gespecialiseerd systeem voor nodig. Dynamics 365 is zo’n systeem. Andere invalshoeken om voor een passend systeem te kiezen, kunnen zijn het verkrijgen van meer leads of het behalen van een hogere conversie. ERP-systemen zijn vaak wat rigide ingericht, op gebruiksvriendelijkheid scoren ze meestal niet al te goed. Wanneer een medewerker bijvoorbeeld ervaart dat data-invoer lastig is omdat het tijdrovend is of dwingend van karakter, dan gaat men al snel een andere manier zoeken om zaken in te vullen en dan schiet je met elkaar het doel voorbij’, aldus Rob.

De moraal

‘Wat mij betreft is de moraal van het verhaal als volgt: maak voordat je gaat werken met welke oplossing dan ook eerst de juiste langetermijnkeuzes. Dit doe je door te onderzoeken welke toegevoegde waarde een systeem gaat leveren aan je strategische doelen, en hoe men bijvoorbeeld via Power BI daar inzicht in wil hebben. Van onze relaties horen we terug dat sommigen dat lastig vinden en dat kunnen we ons helemaal voorstellen. Dit zijn zaken die je er immers niet zomaar even bij doet. We lopen inmiddels al een behoorlijk aantal jaren mee en hebben veel situaties voorbij zien komen. We delen deze kennis en praktische oplossingen graag met onze relaties’, besluit Rob.

Verder praten?

Nog even doorpraten over dit belangrijke onderwerp? Neem vooral contact met ons op. We kijken uit naar uw bericht.

Direct contact

Rob Gasseling

Voor ons heeft de bouw branche geen verassingen

Wij zetten daarom graag onze jarenlange branche-ervaring in om de beste oplossing aan te bieden.