CTB.nlNieuws en blogsStandaard koppeling Dynamics CRM en Power BI

Standaard koppeling Dynamics CRM en Power BI

Waardevolle inzichten en marktanalyse op een presenteerblad

Marktanalyse nog geen gemeengoed bij technische bedrijven”, kopte ons persbericht recent. Dit zijn we te weten gekomen door ruim 140 grote bedrijven uit de sectoren techniek, bouw en maritieme industrie te vragen naar hun aanpak op het gebied van commercieel management. 20 procent van deze bedrijven past geen enkele vorm van marktanalyse toe. 28 procent ziet het belang van complete marktkennis in en is bezig om processen rond het verzamelen en vastleggen van data te professionaliseren. Dat vind ik als BI-enthousiasteling een opvallend gegeven. Business Intelligence (BI) zorgt er namelijk voor dat data wordt omgezet in informatie waarop beslissingen genomen kunnen worden. Microsoft maakt het met een standaard koppeling tussen Dynamics CRM en Power BI voor bedrijven in de techniek, bouw en offshore nu wel erg makkelijk om aan de slag te gaan met marktanalyse.

Wat is Power BI?

Laat ik bij het begin beginnen. Power BI is de krachtige BI-tool voor Data Discovery en Self Service BI. Het is een al langer bestaand Microsoftproduct waarmee iedereen op een eenvoudige manier rapporten en dashboards kan ontwikkelen, tegen lage opstartkosten. Laat me de begrippen Data Discovery en Self Service BI uitleggen aan de hand van een voorbeeld:

Traditionele situatie

Piet Janssen is salesmanager bij technisch dienstverlener Constructo. Piet maakt op dit moment gebruik van rapporten die vooraf gedefinieerd zijn door een IT-beheerder. Zo krijgt hij aan het einde van de maand een uitdraai van alle verkoopresultaten per vestiging. Het valt Piet op dat het aantal verkoopresultaten van de vestiging Zuid de afgelopen twee maanden flink is afgenomen in vergelijking met voorgaande maanden. Piet zal een zoektocht moeten starten in het CRM-systeem of een aanvullend rapport moeten aanvragen bij de IT-beheerder om de reden van de afname te kunnen verklaren.

Standaard koppeling

Stel nu dat Piet, dankzij een standaard koppeling tussen zijn Dynamics CRM-omgeving en Power BI, toegang heeft tot een interactief rapport in Power BI. Piet is dan in staat om zelf nieuwe grafieken te maken (Self Service) en verder in te zoomen (Data Discovery) op de vestiging Zuid. Hieruit kan bijvoorbeeld naar voren komen dat de tegenvallende resultaten te verklaren zijn omdat het aantal verrichtte verkoopactiviteiten door een accountmanager sterk is afgenomen. Hij heeft daar geen IT-beheerder voor nodig.

Wat krijg je?

Microsoft heeft recent de standaard koppelingen voor Power BI en Dynamics CRM beschikbaar gesteld die bedrijven de mogelijkheid geven om binnen enkele klikken data uit Dynamics CRM te ontsluiten en deze data, in de vorm van nieuwe interactieve Power BI-rapportages, om te zetten in waardevolle informatie. Het brengt als het ware twee werelden heel dicht samen en traditionele ‘data-integratie-hindernissen’ zijn hiermee overwonnen. Lees hier meer over de integratie.

Self Service BI en dashboards

Gebruikers willen zelf filters toepassen, zelfstandig kunnen bepalen welke bedrijfsinformatie zij zien en ze willen zelf rapportages kunnen maken zonder tussenkomst van de IT-afdeling. Piet, uit het voorbeeld, wil graag het aantal verkoopkansen van vestiging Zuid vergelijken met andere vestigingen en verder inzoomen op het aantal verrichtte verkoopactiviteiten per accountmanager. Deze rapportages kan Piet vervolgens eenvoudig delen via Power BI met zijn leidinggevende. Als Piet onderweg is, heeft hij nog steeds inzicht in zijn rapportage: Power BI heeft namelijk ook een mobiele app. Met deze app is het mogelijk om altijd en overal met Power BI-rapportages te interacteren en om persoonlijke alerts in te stellen.

Analyse van pijplijnontwikkeling

De standaard koppeling tussen Dynamics CRM en Power BI biedt organisaties veel inzicht de status van alle open verkoopkansen. Wat echter niet mogelijk is om hiervan een ‘snapshot’ te maken. Dankzij de combinatie van eigen oplossingen van CTB en de standaard koppeling, is het mogelijk om de ontwikkeling van je pijplijn te analyseren. Je krijgt dan te zien welke ontwikkeling je pijplijn heeft doorgemaakt en je kan een analyse doen van bijvoorbeeld een verkoopkans per verkoopfase; een grote wens van vele organisaties.

Waardevolle inzichten, weinig kosten

Ik ben enthousiast over de mogelijkheden van Dynamics CRM en Power BI. Dankzij de standaard koppelingen komen twee werelden nu nog dichter bij elkaar en maakt het de eindgebruiker nog makkelijker om echt inzicht te krijgen in relevante marktinformatie. Het creëert automatisch datamodellen en rapportages waarmee je direct een kickstart hebt om succesvol te starten met Power BI. Wil je aan de slag met echte marktanalyse? Ik bespreek graag de mogelijkheden. Je kan vrij snel aan de slag met Power BI en dat tegen lage opstartkosten. Je krijgt bedrijfsinzicht en marktanalyse bijna op een presenteerblad.

Rob Gasseling

Voor ons heeft de bouw branche geen verrassingen

Wij zetten daarom graag onze jarenlange branche-ervaring in om de beste oplossing aan te bieden.