CTB.nlNieuws en blogsIn Teams maken mensen het verschil

In Teams maken mensen het verschil

Wil je dat Teams goed werkt? Maak intern goede afspraken.

Je kunt Teams nog zo optimaal inrichten en op die manier de beste werkomgeving neerzetten, je moet nog wel zelf het werk doen. Wanneer de structuur staat, moet de gedragsverandering volgen. En daarin is de menselijke hand bepalend. Ook in Teams maken mensen het verschil.

Vier tips

In mijn 37-minutes-call geef ik je graag mooie voorbeelden van gedragsverandering waardoor Teams echt voor je gaat werken. Vertel mij hoe jullie werken, en ik geef je tips over onderlinge afspraken waardoor de samenwerking verder verbetert. Ik geef er alvast vier (of eigenlijk vijf):

  1. Teams-etiquette: hier kun je van alles onder scharen. Twee eenvoudige voorbeelden van afspraken die je kunt maken om het werken in Teams voorspelbaar en betrouwbaar te laten verlopen:
    •   Geef elke chat in Teams een duidelijk onderwerp mee. Dit vergroot de leesbaarheid. Een duidelijke onderwerpregel geeft snel inzicht in waar iets over gaat.
    •   Gebruik allemaal (!) de standaard templates. Alleen dan bereik je het doel dat je voor ogen hebt.
  2. Maak duidelijk waarom de afspraken er zijn: het is essentieel dat mensen snappen waarom deze afspraken er zijn en welke concrete problemen worden opgelost. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat oude klantnamen op een offerte blijven staan.
  3. Ambassadeurs op strategische plekken: gedragsverandering lukt alleen als er op strategische plekken in de organisatie mensen zitten die vol overtuiging en inzet Teams gebruiken (leidinggevenden bijvoorbeeld).
  4. Luisterend oor: organiseer een plek waar medewerkers terecht kunnen met vragen. Functionele vragen én vragen over het waarom. Mensen die dagelijks met deze tooling werken, hebben waarschijnlijk ideeën over hoe iets nog beter kan. Ga naast ze zitten en vraag waar zij tegenaan lopen.

37 minuten met Bas voor meer tips

MATTHIJS BRAAK

Meer weten over P365?

Wij zetten daarom graag onze jarenlange branche-ervaring in om de beste oplossing aan te bieden.